Prije 20 godina poduzetnica Vlasta Pojatina krenula je prvim poslovnim koracima u svijet prirodne kozmetike. Inače magistra farmacije, svakodnevnu rutinu svoga posla 90-ih godina zamijenila je poduzetničkim pothvatom izrade vlastite kozmetike . U početku su to bila ulja za masažu na bazi maslinovog ulja (Oleum Olive) po kojemu je i sam brend dobio ime OLIVAL, a danas se asortiman znatno proširio i kreće se oko 90 proizvoda. Ljubav prema kozmetici još uvijek traje i prenosi se na mlađe generacije. U nastavku pročitajte što nam je sve otkrila ova uspješna poduzetnica.
- Kako se javila ljubav prema kozmetici i njenoj izradi?
Počela sam iz hobija u domaćoj radinosti izrađivati različite kreme i ulja za masažu za obitelj i prijatelje, a zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu rada u ljekarni i sakupljanju različitih formulacija iz ljekarničke prakse. Hobi je potom urodio idejom o osnivanju tvrtke. Cilj je bila proizvodnja kozmetičkih proizvoda temeljenih na prirodnim aktivnim tvarima, pretežno biljkama iz vlastitog okoliša.
- Kako Vam se čini farmacijska i kozmetička industrija danas?
Suvremeni kupac i potrošač danas u svakodnevnom životu koristi veliki broj kozmetičkih proizvoda i potrebe su mu u tom segmentu daleko veće nego prije 20 godina. Stoga se i kozmetička industrija razvija i prilagođava potrebama svojom ponudom i inovativnošću. Konvencionalna kozmetika predstavlja 99% kozmetičke industrije, a tek mali dio kupaca opredjeljuje se za prirodnu kozmetiku. Postoji i veliki broj graničnih proizvoda koji nisu lijek, ali pomažu u liječenju. To su npr. razni gelovi za hlađenje, bolju pokretljivost i cirkulaciju. Te dvije grupe proizvoda: prirodna kozmetika i granični proizvodi (borderline) niša su u kojoj je Olival pronašao svoje mjesto. Zanimljivi su nam kao proizvođačima i segment su u kojemu imamo najveće iskustvo i ponudu.
- Koliko je potrebno da se stvori kvalitetan kozmetički proizvod?
Sve ovisi o proizvodu, a osmišljavam ih uz konzultacije s cijelim timom koji mi daju smjernice. Formulaciju kreme mogu „složiti“ vrlo brzo, ali važne su male nijanse koje doprinose kvaliteti i učinkovitosti proizvoda. Uvijek izradim nekoliko varijanti proizvoda, pa se postepeno, sistemom eliminacije, odlučujemo za najbolji. Zadani cilj i gotov proizvod rezultat je cjelokupnog dojma, od ugodne teksture i učinkovitosti do dopadljivog mirisa. Proizvode prvo isprobavam sama, potom i moj tim koji prepoznaje i prati učinkovitost proizvoda. Nakon testiranja, kada imam dovoljno podataka, odlučujem o konačnoj formulaciji.
- Jeste li krenuli u poduzetništvo iz financijske potrebe ili nekog drugog razloga?
Sve je započelo iz hobija, ali sama ideja došla je u vrijeme koje je bilo plodno za poduzetništvo i moju generaciju koja je tada bila u “najboljim godinama” za rad i kreativnost. Tih poslijeratnih devedesetih godina pozitivne energije nije manjkalo, a bilo je i više prostora za djelovanje u privatnom poduzetništvu. Imala sam sigurno radno mjesto, ali je prevladala želja da se okušam u novom poslu. Nekoliko godina prije mene i suprug je krenuo u privatno poduzetništvo te sam ohrabrena njegovim iskustvom i ja odlučila krenuti tim putem. Početni kapital bio je vrlo mali, poticaji nisu ni postojali, ali mi je podrška okoline, pogotovo ljudi iz moje farmaceutske struke, bila vrlo značajna za uspjeh Olivala.
- Koje je Vaše mišljenje o ženama u poduzetništvu? Jesu li poduzetnice u Vašoj branši prihvaćene i ravnopravne?
Mislim da nema razlike između muškaraca i žena u poduzetništvu, osim već poznatih karakteristika koje nas razlikuju. Žene su u poslu opreznije, manje se izlažu riziku i traže podršku okoline kada kreću u poduzetništvo. Poznato je da su neke struke postale pretežno ženske i da žene imaju više smisla i osjećaja za neka zvanja, no to nije uvijek pravilo. U mojoj okolini, a krećem se među ženama poduzetnicama već dugi niz godina, upoznala sam jako puno uspješnih žena koje su krenule samo s dobrom idejom i od ničega napravile nešto. To najviše cijenim i mislim da bi takve poduhvate društvo trebalo prepoznati i pomagati. Osobno uvijek nastojim pomoći savjetom i vlastitim iskustvom jer iza sebe imam 24 godine rada u privatnom poduzetništvu.
- Smatrate li da svaka žena može biti poduzetnica? Zašto?
Ne želi svatko biti poduzetnik, niti je spreman za to, ali davati najbolje od sebe, razvijati se kao osoba trajnim usavršavanjem ili cjeloživotnim učenjem, prihvaćanjem novih tehnologija, pozitivnim stavom prema poduzetnicima, pogotovo početnicima, bio bi dovoljan pomak da se u društvu manifestira kao napredak. Žene se osjećaju nesigurne ako nemaju podršku okoline, ali ponekad treba napraviti iskorak i slušati vlastiti instinkt. Žene su previše samokritične i oprezne, ali u isto vrijeme imaju dobre organizacijske vještine koje u poduzetništvu dolaze do izražaja. Mala iskrica može uroditi plodom ako ju pokušamo razraditi i ostvariti. Pa i ako ne uspijemo moramo biti zadovoljni jer ponekad je najbolje učenje ono na vlastitim greškama.